15Sep

Den digitale samtalen i praksis

DeliciousDeliciousDagens historie fra virkeligheten er historien om hvorfor ditt selskap eller din etat skal lytte til samtalen på nett og hvorfor det lønner seg å engasjere seg i den. Jeg bruker Delicious som instrument for sosial bokmerking: jeg lenker de artikler og nettsteder jeg er innom – og du kan lese om dem – enten på Delicious (for dem som bruker tjenesten) eller her på bloggen som daglige bloggposter. En gang i døgnet dytter min delicious-konto ut predefinert bloggpost som inneholder siste døgns nye lenker fra meg.

Men siden Delicious kom i ny versjon har auto-publiseringen vært kaputt. Så her om dagen la jeg ut en generell forespørsel om hjelp – what to do? Og jeg fikk svar. Det viste seg at Delicious faktisk lytter til den digitale samtalen om selskapet og produktet. Ja, selskapet har åpenbart en policy om å engasjere seg. I dette tilfellet lyttet de, svarte meg og bidro til en løsning. At løsningen Delicious foreslo var et open-source produkt fra en privatperson, er på ingen måte negativt. Jeg tror den foreslåtte løsningen er bedre enn den jeg selv etterspurte – ettersom jeg med det foreslåtte plugin kan kombinere flere tjenester jeg bruker – blant annet Google Reader.

Inntrykket som er skapt er at dette er et selskap som går en ekstra mil for brukerne. Og brukerne ender altså opp med å blogge positivt om et selskap og et produkt som i utgangspunktet ikke leverte som forventet.

Og derfor skal ditt firma eller din etat lage en kommunikasjonsstrategi som innebærer å aktivt lytte til samtalene på nett, og engasjere seg i dem. Tiden for lange kronikker i Aftenposten er over.

Share this Story

About Pål Hivand

Kommunikasjonsrådgiver for Sametinget, og skribent. Wikipedianer. Twitrer og blogger om politikk, medier, samer og musikk. Hekta på jazz, lakris og landeveissykling. Masterstudent i ledelse ved UIT og skriver om Miles Davis. Pappa til to superhelter.

4 comments

  1. Noe av det samme du skriver har jeg sett/omtalt to steder:

    Det ene er “Comcast cares” http://twitter.com/comcastcares som er den amerikanske bredbåndsleverandøren Comcast sin tjeneste for å følge sosiale sider. “Frank fra Comcast cares” ble intervjuet på TWIT i vår (husker ikke episoden akkurat nå), der Frank fortalte om hvordan de forsøker å fange opp kritikk og så gjøre noe med den. Comcast har jo fått minst like mye tyn som våre hjemlige bredbåndsleverandører, så det er nyttig…

    Et annet sted å sjekke ut er Dear Adobe (www.dearadobe.com). Nettstedet er satt opp av noen private, for å gi kjappe tilbakemeldinger til Adobe. Årsaken er blant annet at feature-requesten på Adobes sider er ganske så tung. Fra Indesignsecrets-podcasten, så ble det fortalt for noen uker siden at dette var informasjon som Adobe tok seriøst, og fulgte opp.

    Forøvrig er jo kommunikasjonsstrategi en ting, noe annet er jo bare å gjøre det… En rss-feed av et søk på eget firma på Google hjelper jo godt på, gjerne fra flere kilder – f.eks søk i Twitter mm (selv om vi ikke klager så mye på Twitter i Norge…).

    • Just do it, er definitivt et godt prinsipp. Men samtidig er jeg opptatt av at man skal vite hva man gjør – og ikke minst – hvorfor man gjør det man gjør. Da er det greit å planlegge det hele.

      En slik strategi kan selvsagt imøtekomme kritikk, men den kan i like stor grad initiere samtalene – dersom de ikke allerede eksisterer.

      Takk for gode argumenter og gode eksempler Carsten !

  2. Noe av det samme du skriver har jeg sett/omtalt to steder:

    Det ene er “Comcast cares” http://twitter.com/comcastcares som er den amerikanske bredbåndsleverandøren Comcast sin tjeneste for å følge sosiale sider. “Frank fra Comcast cares” ble intervjuet på TWIT i vår (husker ikke episoden akkurat nå), der Frank fortalte om hvordan de forsøker å fange opp kritikk og så gjøre noe med den. Comcast har jo fått minst like mye tyn som våre hjemlige bredbåndsleverandører, så det er nyttig…

    Et annet sted å sjekke ut er Dear Adobe (http://www.dearadobe.com). Nettstedet er satt opp av noen private, for å gi kjappe tilbakemeldinger til Adobe. Årsaken er blant annet at feature-requesten på Adobes sider er ganske så tung. Fra Indesignsecrets-podcasten, så ble det fortalt for noen uker siden at dette var informasjon som Adobe tok seriøst, og fulgte opp.

    Forøvrig er jo kommunikasjonsstrategi en ting, noe annet er jo bare å gjøre det… En rss-feed av et søk på eget firma på Google hjelper jo godt på, gjerne fra flere kilder – f.eks søk i Twitter mm (selv om vi ikke klager så mye på Twitter i Norge…).

  3. Just do it, er definitivt et godt prinsipp. Men samtidig er jeg opptatt av at man skal vite hva man gjør – og ikke minst – hvorfor man gjør det man gjør. Da er det greit å planlegge det hele.

    En slik strategi kan selvsagt imøtekomme kritikk, men den kan i like stor grad initiere samtalene – dersom de ikke allerede eksisterer.

    Takk for gode argumenter og gode eksempler Carsten !

Skriv din kommentar

Pål Hivand © Copyright 2013. Some rights reserved.