12Sep

Motforestilling som kommunikasjonsprinsipp

Fagbladet Kommunikasjon har levert ett av sine beste nummer, og en av (flere) artikler jeg fant interessant var “Tålmodighet lønner seg” – et intervju med informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet. Spesielt artig å se et offentlig tilsyn definere seg som en “leverandør av motforestillinger”. Tankene Skåra formidler fra tilsynet er forbilledlige som offentlig etat:

Vi ønsker ikke bli oppfattet som rigide, men vil gjennom vår kommunikasjon vise at vi står støtt på helt sentrale prinsipper, er nøytrale og gjør en helt nødvendig jobb. I dette arbeidet må vi trigge hverandre, stille kritiske spørsmål, ikke henge oss opp i detaljer, men derimot se nyansene.

Datatilsynet fikk kommunikasjonsbransjens fagpris i år. Ikke tilfeldig, altså. Tilsynet framstår som et forbilde for offentlig sektor, og måten de har fastholder og synliggjør sine prinsipper og verdier i all sin kommunikasjon er forbilledlig. Intressant også å se at etaten nå forbereder seg på at direktør Georg Apenes skal pensjoneres om et par år, og derfor systematisk bygger opp andre synlige talspersoner i etaten.

NB: Dessverre er ikke nettstedet til Kommunikasjon oppdatert, slik at jeg ikke får lenket til korrekt artikkel.

Share this Story

About Pål Hivand

Kommunikasjonsrådgiver for Sametinget, og skribent. Wikipedianer. Twitrer og blogger om politikk, medier, samer og musikk. Hekta på jazz, lakris og landeveissykling. Masterstudent i ledelse ved UIT og skriver om Miles Davis. Pappa til to superhelter.

One comment

Skriv din kommentar

Pål Hivand © Copyright 2013. Some rights reserved.