31Oct

Når grafikk står i veien for budskap

Hver dag besøker jeg NRK Sámi radios nettsider, men nå må jeg over på RSS før jeg sliter meg ut. Sidene er ganske enkelt så fulle av unødvendig, slitsom og fargesterk grafikk, at navigasjon nesten er umulig. I tillegg må jeg altså skrolle masse bare for å finne de tre siste sakene. Og det er jo oppsiktsvekkende, ettersom det først og fremst er nyheter som er “varen” i NRK?

I dag gjorde jeg et eksperiment; hvor mye mer plass til innhold er det på siden dersom jeg fjerner rammer, farger, bokser og reklame og andre unødvendigheter. Forskjellen finner du nedenfor. Den er betydelig.

Nettside NRK Sámi radio

Oppdatert 4. november
Martin Bekkelund har i dag en utmerket artikkel “Nettavisfella“, som kort beskriver hvorfor nettavisene i dag representerer noe av den mest utdaterte og dårligste filosofien knyttet til formidling og navigasjon. Gode unntak er imidlertid Journalisten og Dagsavisen.

Share this Story

About Pål Hivand

Kommunikasjonsrådgiver for Sametinget, og skribent. Wikipedianer. Twitrer og blogger om politikk, medier, samer og musikk. Hekta på jazz, lakris og landeveissykling. Masterstudent i ledelse ved UIT og skriver om Miles Davis. Pappa til to superhelter.

15 comments

  1. Jeg må si at din definisjon av “unødvendigheter” er ganske beinhard. Jeg tror kanskje du går litt for langt.

  2. Oki, det kan hende. Men jeg mener bare at når man bruker banner, grafikk og farger så skal det være en mening bak det. Det er for eksempel ikke noen ide bak bruken av knallrøde bannere… hva som får den fargen er helt tilfeldig på denne siden.

    Jeg mener ikke man ikke skal bruke det jeg har fjernet. Men nå man har klart å fylle hele skjermen med rammer, bokser, farger og fjott – og bare har plass til en nyhet på en nyhetsside, da synes jeg man kan begynne på nytt.

  3. Rødførgen er profilfargen og har absolutt en mening.

    • Oki, kjekt å vite. Men det navigasjonsmessig svært vanskelig å få øye på. At rødt har en identitetsmessig funksjon for institusjonen NRK Sami radio er en ting. Men hva betyr fargen på nettsiden? Hvorfor må nrk sami radio og nrk sentral ha to visuelle identiteter og uttrykk på samme side? For meg som leser er det uforståelig, fordi det gjør ikke min opplevelse intuitiv.

      At det administrasjons og organisasjonsmessig er viktig, er en HELT annen sak – som faktisk ikke vedkommer meg som leser. Det får organisasjonen ordne opp i internt.

  4. Jeg må si at din definisjon av “unødvendigheter” er ganske beinhard. Jeg tror kanskje du går litt for langt.

  5. Oki, det kan hende. Men jeg mener bare at når man bruker banner, grafikk og farger så skal det være en mening bak det. Det er for eksempel ikke noen ide bak bruken av knallrøde bannere… hva som får den fargen er helt tilfeldig på denne siden.

    Jeg mener ikke man ikke skal bruke det jeg har fjernet. Men nå man har klart å fylle hele skjermen med rammer, bokser, farger og fjott – og bare har plass til en nyhet på en nyhetsside, da synes jeg man kan begynne på nytt.

  6. Rødførgen er profilfargen og har absolutt en mening.

  7. Oki, kjekt å vite. Men det navigasjonsmessig svært vanskelig å få øye på. At rødt har en identitetsmessig funksjon for institusjonen NRK Sami radio er en ting. Men hva betyr fargen på nettsiden? Hvorfor må nrk sami radio og nrk sentral ha to visuelle identiteter og uttrykk på samme side? For meg som leser er det uforståelig, fordi det gjør ikke min opplevelse intuitiv.

    At det administrasjons og organisasjonsmessig er viktig, er en HELT annen sak – som faktisk ikke vedkommer meg som leser. Det får organisasjonen ordne opp i internt.

  8. Jeg har derimot aldri forstått norske mediers behov for å bruke krigstyper på nettaviser. Hovedformålet er vel at man skal se sånt på forsiden av avisene når man står i kø i kassen. Hva formålet er når man sitter 40 cm fra skjermen kan man lure på.

  9. Skru på Ad-block plus, så kan du bli kvitt alle bannere og uønska elementer.

  10. Jeg har derimot aldri forstått norske mediers behov for å bruke krigstyper på nettaviser. Hovedformålet er vel at man skal se sånt på forsiden av avisene når man står i kø i kassen. Hva formålet er når man sitter 40 cm fra skjermen kan man lure på.

  11. Skru på Ad-block plus, så kan du bli kvitt alle bannere og uønska elementer.

  12. Å bruke annonseblokkering når man besøker nettsteder som er avhengig av annonseinntekter for å overleve er for meg det samme som å stjele fra dem. Det er rett og slett svindel. Da er det bedre å gi tilbakemelding til de som driver nettstedet om at det er for rotete slik at de kan gjøre tiltak som for eksempel å vise annonser kun til førstegangsbesøkende eller noe lignende.

    Mulig det er litt å ta i å si at det er tyveri, men ved å blokkere inntektskilden til nettstedet så tar man rett og slett å bruker et produkt man ikke har betalt for.

  13. Å bruke annonseblokkering når man besøker nettsteder som er avhengig av annonseinntekter for å overleve er for meg det samme som å stjele fra dem. Det er rett og slett svindel. Da er det bedre å gi tilbakemelding til de som driver nettstedet om at det er for rotete slik at de kan gjøre tiltak som for eksempel å vise annonser kun til førstegangsbesøkende eller noe lignende.

    Mulig det er litt å ta i å si at det er tyveri, men ved å blokkere inntektskilden til nettstedet så tar man rett og slett å bruker et produkt man ikke har betalt for.

Skriv din kommentar

Pål Hivand © Copyright 2013. Some rights reserved.