17Dec

NRK Sámi radios medieanalyse

NRK Sámi radio er fornøyd med seg selv og hevder å ha grunnlag for det. Ifølge NRK Sámi radios presentasjon av sin egen undersøkelse utført av TNS Gallup på oppdrag av NRK Forskning er radio-, fjernsyns- og nettbrukerne svært fornøyde med NRK Sámi radios tilbud. Kanskje det.

– Vi beholder vår posisjon som det desidert viktigste medium for samene når det gjelder informasjon om samespørsmål, sier sameradiosjef Nils Johan Heatta.

Ifølge Heatta er det bemerkelsesverdig at bare 9 prosent av samene svarer at de samiske avisene gir den beste informasjonen om samiske saker, mens 41 prosent ettersigende sier det samme om NRK. Og det er bare ett av mange resultater som dokumenterer at NRK Sámi radio banker konkurrentene i støvlene:

Undersøkelsen viser at inntrykket av sameradioens innholdstilbud har økt med 9 prosentpoeng fra 2007 til 2008 (…) Blant alle spurte sier 62 % at de har et godt inntrykk av NRKs totale innholdstilbud når det gjelder å styrke samisk språk, identitet og kultur (…) 77 % har et godt inntrykk av NRK Sámi Radios nettsider når det gjelder å være en viktig nettarena for samer. Dette er en økning på 7%-poeng fra 2007 til 2008. Blant alle spurte oppgir like mange – 77% – at de er tilfredse med det samlede tilbudet.

Jeg vet ærlig talt ikke hva NRK dokumenterer, ettersom begreper som “inntrykket av sameradioens innholdstilbud”, “styrke samisk språk, identitet og kultur”, “å være viktig nettarena for samer” og “tilfredshet med det samlede tilbudet” kastes raust ut uten nærmere forklaring eller presisering.

Drit inn= drit ut
NRK har her laget en undersøkelse hvor spørsmålene må være minst like dårlig formulert som svarene de har fått, og hvor analysene av konkurrentene i beste fall er omtrentlig og uredelige. Drit inn gir drit ut, uavhengig av bearbeiding. Det mest uredelige er at undersøkelsen presenteres som en nyhet, men hvor selve undersøkelsens detaljer ikke gjøres tilgjengelig.

Det er selvsagt utmerket dersom undersøkelsen gir de ansatte i NRK Sámi radio grunnlag for tilfredshet på jobben og for intern analyse av egen arbeidsinnsats. Men som generell analyse av det samiske mediebildet holder den ikke mål. Og burde heller ikke presenteres som sådann.

Share this Story

About Pål Hivand

Kommunikasjonsrådgiver for Sametinget, og skribent. Wikipedianer. Twitrer og blogger om politikk, medier, samer og musikk. Hekta på jazz, lakris og landeveissykling. Masterstudent i ledelse ved UIT og skriver om Miles Davis. Pappa til to superhelter.

Skriv din kommentar

Pål Hivand © Copyright 2013. Some rights reserved.