16Jul

Papiravisen lever. Ikke lenge.

WAN newspaper campaignWorld Association of Newspapers har funnet ut at tiden er moden for en global reklamekampanje for å understreke overfor all verdens avislesere at ryktet om papiravisens død er overdrevet. Betydelig overdrevet, åpenbart:

WAN has just added a new advertisement to its global initiative to promote the power of the newspaper and to rectify some of the absurd and damaging claims being made about its imminent demise. (…) Newspapers around the globe are invited to download and use this advertisements, which provide the true facts about our dynamic industry.

Påstandene om at papirproduktet er døende er ifølge WAN både “feil” og “absurd”. Nå oppfordrer WAN alle aviser til å bidra til å spre fakta om den “dynamiske” avisindustrien.

I likhet med Jarvis’ Buzzmachine lar jeg meg fascinere av den journalistiske arrogansen som gjennomsyrer annonsen: “ditt bidrag er ikke ønsket. Vi har søkt, skrevet, redigert og plassert alt for deg. Din jobb er å betale, holde kjeft og bla videre.”

Du vet med sikkerhet at papiravisen er død i det øyeblikket mediehusene trykker annonser i papiravisene for å overbevise leserne om papiravisens fortreffelighet – samtidig som alle målinger viser at stadig flere foretrekker digitale medier som gir grunnlag for dialog og interaksjon.

Beklager folkens, men papiravisen er død.

Share this Story

About Pål Hivand

Kommunikasjonsrådgiver for Sametinget, og skribent. Wikipedianer. Twitrer og blogger om politikk, medier, samer og musikk. Hekta på jazz, lakris og landeveissykling. Masterstudent i ledelse ved UIT og skriver om Miles Davis. Pappa til to superhelter.

6 comments

  1. Står det ikke på nett så har det ikke skjedd.

  2. Jo mer jeg leser den annonseteksten, jo mer innser jeg hvor fantastisk arrogant og medialt inkompetent den tekstforfatteren må være.

    For ikke å snakke om nissene som gikk god for teksten, nikket og sa: joda, den kjører vi. I alle verdens aviser.

  3. Står det ikke på nett så har det ikke skjedd.

  4. Jo mer jeg leser den annonseteksten, jo mer innser jeg hvor fantastisk arrogant og medialt inkompetent den tekstforfatteren må være.

    For ikke å snakke om nissene som gikk god for teksten, nikket og sa: joda, den kjører vi. I alle verdens aviser.

  5. Hadde papiravisen blitt oppfunnet i dag, ville den nok blitt utformet helt annerledes, idag minner papiravisene dessverre om et døgn gamle “nettaviser” fordi avishusene ikke makter å skille papiret fra nettet.
    Papiravisene må først og fremst tåle å gå kraftig ned i opplag, og den må redigeres annerledes enn i dag. Færre sider, lengre og viktigere saker skrevet av de beste pennene. Avisene må avsløre enda mer og bringe til torgs flere viktige debatter. Men – viktigst av alt – gi oss de gode pennene, de gode historiefortellerne.
    Men dessverre virker det som om finanskrisen / papiraviskrisen fører til det motsatte: Kjappe journalister skriver enda flere saker (da blir det nødvendigvis også dårligere språk, dårlige resonementer, upresise formuleringer etc.) og veldig lite mellom linjene. Men oppegående lesere som gjerne betaler 20 kroner for en avis, lar seg ikke narre av kvantitet. Vi vil heller ha tynne aviser med rikt innhold, enn aviser fylt med uvesentligheter og bla-bla-journalistikk – den får vi mer enn nok av på nettet!

  6. Hadde papiravisen blitt oppfunnet i dag, ville den nok blitt utformet helt annerledes, idag minner papiravisene dessverre om et døgn gamle “nettaviser” fordi avishusene ikke makter å skille papiret fra nettet.
    Papiravisene må først og fremst tåle å gå kraftig ned i opplag, og den må redigeres annerledes enn i dag. Færre sider, lengre og viktigere saker skrevet av de beste pennene. Avisene må avsløre enda mer og bringe til torgs flere viktige debatter. Men – viktigst av alt – gi oss de gode pennene, de gode historiefortellerne.
    Men dessverre virker det som om finanskrisen / papiraviskrisen fører til det motsatte: Kjappe journalister skriver enda flere saker (da blir det nødvendigvis også dårligere språk, dårlige resonementer, upresise formuleringer etc.) og veldig lite mellom linjene. Men oppegående lesere som gjerne betaler 20 kroner for en avis, lar seg ikke narre av kvantitet. Vi vil heller ha tynne aviser med rikt innhold, enn aviser fylt med uvesentligheter og bla-bla-journalistikk – den får vi mer enn nok av på nettet!

Skriv din kommentar

Pål Hivand © Copyright 2013. Some rights reserved.