1Mar

Porten til Sameland

Siste episode av “E6 – en reise i nordmenns hverdag” viste hvordan samer presenteres for veifarende på Isnestoften i Alta kommune. Den lokale samen stod i sin utslitte og skitne kofte og svarte muntert og hemmelighetsfullt på spørsmål om antall rein og antall solgte skinn – til likningsmyndigheters og andre myndigheters store irritasjon, må vi anta.

“Same” avbildet på finsk prospektkortI fjor høst demonstrerte hundrevis av samiske folkevalgte og ungdomsaktivister mot det mange mener er finsk turistindustris kyniske utbytting av samer og samisk kultur. Bruk av falske kofter og framstilling av samer som primitive, fulle og skitne har vært noen få av ingrediensene, mens harmløs bruk av samiske symboler på gardiner og sengetøy har vært andre.

Isnestoften ble i det aktuelle programmet framstilt som “porten til Sameland” langs Europavei 6; en port bestående av en kjempeekte og autentisk same i en utslitt og skitten kofte, i det som fortoner seg som en klynge av slumhytter av plastduk på Isnestofen i Alta – som forteller halvkveda viser om egne skatte- og avgiftsunndragelser. Det er kulturformidling det.

Vi trenger åpenbart ikke mye hjelp fra Finland for å underbygge de mest seiglivede fordommene om samene. Vi klarer det innimellom godt selv.


Reportasjen fra Isnestoften er 19,55 minutter ut i sendingen. Se forøvrig diskusjon på NRKbeta om manglende mulighet for lenking til spesifikt innhold i webvideoer.

Share this Story

About Pål Hivand

Kommunikasjonsrådgiver for Sametinget, og skribent. Wikipedianer. Twitrer og blogger om politikk, medier, samer og musikk. Hekta på jazz, lakris og landeveissykling. Masterstudent i ledelse ved UIT og skriver om Miles Davis. Pappa til to superhelter.

9 comments

  1. Niels Westphal

    Spørsmål Pål. Hvem har ansvaret for at det samiske blir presentert slik. Nrk eller samene som, slik en del faktisk gjør, står i veikanten på Isnestoften og andre steder og selger den ne versjonen av det samiske?

    • Mulig jeg var uklar, men jeg mener definitivt ikke å bebreide NRK her. Selvsagt må den enkelte same tenke over hvordan man representerer seg selv og det kulturproduktet man selger.

      Og som samfunn bør vi (samene) i større grad bygge opp en kultur for samfunnsdebatt som ikke bare er oss (samer) mot dem (nordmenn/finner mv) – men hvor vi i like stor grad kan kritisere internt i det samiske samfunnet.

      Men jeg registrerer at politisk sett ender det svært ofte med samiske anklager mot storsamfunnet, framfor å diskutere hvordan vi faktisk ønsker å ha det i det samiske samfunnet.

      • Niels Westphal

        Enig i det.

        For meg som en utenforstående til det samiske, men bosatt i “sameland” så synes det som veldig vanskelig å representere et annet syn enn det som tilsynelatende er godtatt. Å være en kritisk stemme i et lite miljø, som jo det samiske er, virker å være veldig vanskelig. Har diskutert dette en del med journalister blant annet i sameradioen, og flere er nok enig i at det er krevende å være kritisk, og å stille de vanskelige spørsmålene. Faren er stor for at du blir møtt med at du er antisamisk. I tillegg til at du gjerne kjenner godt dem du skal stille til veggs.

        Har jo fått med meg at du er en slik stemme, men også at du kanskje har blitt rammet av nettopp dette vi nå snakker om!?

        • Nei, jeg føler meg ikke så rammet personlig, men samtidig er jeg enig i det du skriver overfor – det samiske samfunnet er til tider så lite at det er vanskelig å snu seg uten at man tråkker noen på tærne.

          Når vi på samisk hold i tillegg har en kultur for å møte uenighet med stillhet, så blir den offentlige debatten lidende.

  2. Niels Westphal

    Spørsmål Pål. Hvem har ansvaret for at det samiske blir presentert slik. Nrk eller samene som, slik en del faktisk gjør, står i veikanten på Isnestoften og andre steder og selger den ne versjonen av det samiske?

  3. Mulig jeg var uklar, men jeg mener definitivt ikke å bebreide NRK her. Selvsagt må den enkelte same tenker over hvordan man representerer seg selv og det kulturproduktet man selger.

    Og som samfunn bør vi (samene) i større grad bygge opp en kultur for samfunnsdebatt som ikke bare er oss (samer) mot dem (nordmenn/finner mv) – men hvor vi i like stor grad kan kritisere internt i det samiske samfunnet.

    Men jeg registrerer at politisk sett ender det svært ofte med samiske anklager mot storsamfunnet, framfor å diskutere hvordan vi faktisk ønsker å ha det i det samiske samfunnet.

  4. Niels Westphal

    Enig i det.

    For meg som en utenforstående til det samiske, men bosatt i “sameland” så synes det som veldig vanskelig å representere et annet syn enn det som tilsynelatende er godtatt. Å være en kritisk stemme i et lite miljø, som jo det samiske er, virker å være veldig vanskelig. Har diskutert dette en del med journalister blant annet i sameradioen, og flere er nok enig i at det er krevende å være kritisk, og å stille de vanskelige spørsmålene. Faren er stor for at du blir møtt med at du er antisamisk. I tillegg til at du gjerne kjenner godt dem du skal stille til veggs.

    Har jo fått med meg at du er en slik stemme, men også at du kanskje har blitt rammet av nettopp dette vi nå snakker om!?

  5. Nei, jeg føler meg ikke så rammet personlig, men samtidig er jeg enig i det du skriver overfor – det samiske samfunnet er til tider så lite at det er vanskelig å snu seg uten at man tråkker noen på tærne.

    Når vi på samisk hold i tillegg har en kultur for å møte uenighet med stillhet, så blir den offentlige debatten lidende.

Skriv din kommentar

Pål Hivand © Copyright 2013. Some rights reserved.